Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı Nedir?

Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı diğer adı ile “Full Endoskopik Diskektomi” operasyonunun tanımı ile başlamadan önce Bel Fıtığı hastalığının doğru bir şekilde tanımlamak gereklidir. Çünkü halk arasında bel fıtığı ile ilgili oldukça fazla yanlış bilinen durumlar söz konusudur. Bel fıtığı konusuna açıklık getirdikten sonra Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı’nın hangi durumlarda uygulandığına, Tam Kapalı Bel Fıtığı operasyonu öncesi ve sonrasına değineceğiz.

Her Bel Ağrısı Bel Fıtığı Değildir!

Bel Fıtığı Nedir?

Öncelikle şunu belirtelim ki her bel ağrısı bel fıtığı değildir. Bel fıtığı tipik olarak bel ağrısı ile başlasa bile hastalar daha sonradan bacak ağrılarının eklenmesiyle doktora başvurabilir. Örnek olarak hasta kalçasında başlayan bir ağrı ve acının zamanla bacaktan ayağa doğru yayıldığından şikayet eder.

Bel fıtığının büyüklüğüne bağlı olarak bacaklarda güç kaybında artış görülür. Bel fıtığının hangi seviyede ve hangi sinire baskı uyguladığına bağlı olarak bazen “düşük ayak” denilen ayağını kaldıramama sorunu ortaya çıkar. Bazen de dizlerinde boşalma hissi ile kendini gösterebilmektedir.  Ağrı olmadan da bacakları istenilen şekilde kullanamama ve denge kaybı durumu ortaya çıkabilir.

Bel Fıtığı Bacağa Doğru İlerleyen Ağrılara Sebep Olur

Hasta yürümekte büyük zorluk yaşayabilir. Hatta fıtığın boyutlarındaki aşırı büyüklüğe bağlı olarak hastalarda “büyük tuvaletini tutamama”, “idrar kaçırma” sorunları dahi ortaya çıkabilir. Bu tür bel fıtıkları en acil müdahaleyi gerektiren durumlardır, saatlerin dahi önemi büyüktür.

Bu sebeplerden dolayı bel fıtığı için özetle şunları söyleyebiliriz:

Her bel ağrısı bel fıtığından kaynaklanmaz!

Eğer bel ağrınız yaklaşık bir hafta gibi bir süre içerisinde iyileşmiyorsa, özellikle bacaklarınızda güç veya denge kaybı söz konusu ise, kalçanızdan başlayıp aşağıya doğru devam eden sancılardan yakınıyorsanız bel fıtığı teşhisi için vakit kaybetmeden doktorunuza görünmeniz gerekmektedir.

Bel Fıtığın Hakkında Yanlış Bilinenler

Öncelikle şunu belirteyim ki günümüzde internetin de hayatımızdaki rolü sebebiyle bel fıtığı konusunda çok fazla yanlış bilgilerle hastalar yanlış yönlendirilmektedirler. İnternet üzerindeki sağlıktan uzak ve tehlikelerle dolu yöntemleri deneyenler, ameliyatsız iyileşme vaadiyle kandırılan hastaların durumları sonradan daha da kötüye gidebilir.

Eğer bel fıtığından mustarip olduğunuzu düşünüyorsanız lütfen bilimsel düşünün ve vakit kaybetmeden alanında uzman hekimlere muayene olun.

Unutmayınız ki ameliyatsız tedavi seçeneklerini de omurga konusunda uzmanlaşmış hekimler sunabilmektedir.

Bel fıtığı ağrısından şüpheleniyorsanız vakit kaybetmeden alanında uzman bir hekime danışmalısınız!

Bel Fıtığım Var, Ameliyat Gerekli midir?

Her bel fıtığı ameliyatlık değildir. Eğer güç kaybı yoksa ve ağrılar zaman ile azalma gösteriyorsa bu tür bel fıtığı hastaları ameliyatsız da tedavi edilebilir.

Ameliyatsız tedavi yöntemleri olarak;

Dinlenme: Kısa dönem için istirahat uygulanması ilk yöntemlerden birisidir. Bel fıtığı hastalarına uzun süreli istirahat, kas tembelliğine sebep olacağı için önerilmemektedir.

İlaç Tedavisi: Bel fıtığı için uygun ağrı kesici ve anti enflamatuar ilaçlar kullanılması etkili olacaktır.

Hareket Tedavisi: Alanında uzman doktor tavsiyesi ile evde kişisel olarak veya bir fizyoterapist aracılığıyla fizik tedavi uygulanabilir. Kesinlikle unutulmamalıdır ki hastaların bilinçsiz fizik tedaviyi kendi başlarına uygulamaması gerekir. Bilinçsiz hareketlerden dolayı bel fıtığının durumunu daha da kötüleştirme söz konusu olabilir. Doğru egzersizlerin yapılması önemlidir.

Eğer bel fıtığı ağrıları azalmıyorsa, ilaçlar etkili değilse, kayropraktik manüel terapi ve fizik tedaviye rağmen düzelme oluşmamışsa o zaman cerrahi müdahale gerekebilir.

Kayropraktik Manüel Terapi Nedir?

İnsan omurgası bir bütündür. Muayenesi de baştan ayağa yapılmalıdır. Çoğu bel, sırt ve kalça ağrısının nedeni bel faset eklemlerin veya sakroiliak eklemin kilitlenmesi nedeniyle olmaktadır. Ayrıntılı muayene ile kilitlenen omurga bulunduktan sonra doğru teknik ve hareketle eklem kilitlenmesi muayenehane ortamında açılır. Hastanın ağrısı, o an geçer.  Ek bir ilaca dahi ihtiyaç duyulmaz.

Bel Fıtığında Uygulanabilecek Cerrahi İşlem Yöntemleri:

Bel fıtığı için uygulanabilecek 3 temel cerrahi yöntem vardır:

• Açık Cerrahi Bel Fıtığı Operasyonu: En eski bel fıtığı ameliyatı yöntemidir. Bu ameliyat yönteminde fıtığın bulunduğu bölgede kesik açılarak kaslar sıyrılır, kemiğin bir bölümü çıkarılarak fıtıklı bölgenin net olarak görünmesi sağlanır. Fıtıklı bölge cerrahi yöntemle alınır, kesik bölgesinde oluşabilecek kanamalar durdurulur, dikiş atılır, kaslar tekrar kapatılır ve son olarak ciltten açılan kesik için dikiş atılarak operasyon tamamlanır. Bu yöntemin sebep olduğu fıtığın tekrar etmesi ve iyileşme süresinin uzaması, yapışıklık ve enfeksiyon riski gibi sorunlardan ötürü dokuya daha saygılı cerrahi yöntemler ortaya çıkarılmıştır.
  • Mikroskobik Cerrahi Bel Fıtığı Operasyonu (Kapalı Bel Fıtığı- Mikroskopik diskektomi): 1970’li yılların sonuna doğru daha küçük bir keşiden giriş yapılarak cerrahi operasyon hedeflenmiştir. Fakat operasyon için açılan kesin küçük de olsa içeride fıtığın çıkartılması sırasındaki işlemler yukarıda bahsettiğim “Açık Cerrahi Operasyon”daki fıtık alınmasına benzerlik gösterir. İyileşme süresinin uzunluğu, yapışıklık ve enfeksiyon riski gibi sorunlar bu yöntemde de bulunduğundan, geliştirilmesi gerektiğine karar verilmiş, dokuya çok daha saygılı bir cerrahi yöntem hedeflenmiştir.
  • Endoskopik Cerrahi Bel Fıtığı Operasyonu: 1990’lı yılların sonuna doğru gelişme gösteren uygulamadır. Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı (Full Endoskopik Diskektomi) olarak da adlandırılır. Bu operasyon günümüzde kullanılan en modern ve en gelişmiş cerrahi işlemdir. Çok ince bir kalem kalınlığındaki (5 mm) kesitten giriş yapılarak işlemler gerçekleştirilir. Burada en yardımcı araç içerideki işlemleri çok net takip edebilen yüksek çözünürlüklü açılı endoskopik kameradır. Kamera basınçlı su sistemi ile çalıştığından kanamaları, yapışıklıkları ve enfeksiyonu engellemektedir. Doktorun gözü niteliğindeki bu araç sayesinde tüm cerrahi işlemler kolaylıkla ve hızlıca tamamlanır. Diğer ameliyat araçları da dahil olmak üzere vücut içindeki anatomik boşluklardan ilerlenerek dokuya en üst düzeyde saygı gösterilmiş olunur. Sadece 0.5 cm’lik bir cilt kesi işlemi uygulandığından hasta 2 saat sonra taburcu olabilmektedir.

Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı ile ilgili bilgileri Doç. Dr. Murat SAYIN’dan dinliyoruz:

Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatından Sonra Hasta Ne Zaman Taburcu Olur?

Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatının en önemli özelliği hastaya yansıyan konfordur. Dokuya en üst düzeyde saygılı cerrahi işlem uygulanır ve dokuya zarar vermeden işlemler gerçekleştirilir. Bir hastanın gözünden durumu değerlendirirsek, hastanın en kısa sürede taburcu edilerek evinde iyileşme sürecine kavuşma isteğinin en ön planda olduğunu görürüz. Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı olan hasta normal yaşantısına çok daha erken döner. Genellikle %90 tipik (her şeyin normal gittiği) bir Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı sonrası hasta aynı gün 2. saatte evine gidebilir. Çoğu zaman ağrı kesici ihtiyacı olmaz veya basit ağrı kesicilerle normal yaşantısına o gün başlar. Bazı anormalilerin gelişebileceği durumlarda veya çoklu seviye fıtıklarda hasta en geç ertesi gün taburcu olacaktır. Uzun süre yatmayı gerektiren bir cerrahi uygulama değildir. Tamamen kanamasızdır ve kan takviyesi gerektirmez. Dikişsiz bir yöntem olduğundan ayrıca pansuman vb. tıbbi müdahaleler de gerekmez.

Ameliyat için açılan 0.5 cm’lik kesikte uygulanan yapıştırıcı estetik bantlar sayesinde hızlı bir onarım söz konusudur. Yara izi çok hızlı bir şekilde iyileşme gösterecektir. Hasta 4. günden sonra banyosunu yapabilir. Her türlü aktivitesine dönebilir.

Sağlıklı günler dilerim…